03 Februari 2011

Yang mana lagi penting?

Salam sejahtera! Apa khabar semua di Tahun 2011 ini? Semoga sihat-sihat sahaja. Pernah ada antara kita yang risau kedai tutup waktu musim perayaan. Ingatkan nak beli apa, rupanya penapis air atau water filter. Memanglah ramai yang gunakannya kat rumah kerana penting air minum bersih bertapis. Tapi tahukah kita dalam badan kita juga Tuhan dah sediakan penapis semulajadi sejak dari bayi lagi? Apa dia tu...? Yaa, buah pinggang kita.

Buah pinggang amat penting untuk menapis dan membersihkan darah (bukan air tau!) dalam tubuh. Letaknya di kiri dan kanan badan bawah rusuk kita. Antara masaalah kesihatan berkaitan buah pinggang ialah jangkitan salur kencing, batu karang, kencing tak lawas dan kerosakan buah pinggang.

Tahukah anda tekanan darah tinggi juga boleh dijadikan amaran tanda-tanda masaalah buah pinggang? Banyak sangat minum air gas, kopi, kefein, garam dan alkohol boleh menyesakkan buah pinggang seseorang. Sengal belakang di bahagian bawah boleh disebabkan oleh buah pinggang kita kekurangan air.

Yang ramai tak tahu ialah batu karang terjadi bukan sebab banyak sangat makan sumber kalsium tapi sebaliknya. Tubuh yang kurang kalsium akan mengambil kalsium yang kurang dari tulang.

Jom jaga buah pinggang kita dengan:
1. Minum air kosong bersih banyak-banyak
2. Minum juga air mineral
3. Makan makanan yang segar, organik dan tak berkanji
4. Bersenam cergas dan regangan badan 3 kali seminggu
5. Makan makanan kesihatan seperti Jamu Patawali++ setiap hari =)
6. Cari cahaya matahari sekurangnya 15 minit sehari
7. Rehat dan tidur kena mencukupi
8. Jauhi benda toksin, kimia dan sepertinya
9. Buat baik dengan masyarakat
10. Cari kegembiraan
11. Beramal dan beribadat
12. BUAT sebab kalau list panjang-panjang pun tak buat tak guna ya tak..? =)

Jadi..., penapis air penting, buah pinggang penting, melakukan perkara di atas itu juga penting! Semoga berjaya mengubah cara hidup ke arah yang lebih sihat. Ceria selalu..

Tiada ulasan: