29 November 2014

Selamat sejahtera

New price effective Oct 1st 2014:

Kapsul Patawali ++ (Plus Plus) - Good for to be taken as daily supplement for maintaining low blood sugar and normal blood pressure.
60 halal capsules per bottle
RM40.00 only


Kapsul Patawali Pure - To be taken as alternative herbal assistance to problems like mild diabetes and hypertension (high blood pressure).
60 halal capsules per bottle
RM50.00 only

17 Julai 2013

It's Ramadan again... Ramadan kembali lagi

Salam sejahtera! Ramadan Kareem!

Bulan Ramadan menziarahi kita lagi. Jangan lupa ambil peluang dari 2 sudut:

1. Rohani: Inilah bulan yang sepatutnya ditunggu-tunggu untuk melipat-gandakan amal ibadat bagi semua Muslim. Kalau kita tak boleh prepare untuk Ramadan, bagaimanalah kita boleh prepare untuk mati dan bertemu Allah s.w.t.

2. Fizikal: Peluang juga untuk jaga makan dan mengurangkan berat badan yang sukar nak susut selama ini. Menurut pakar, tak perlu tinggalkan senaman hanya kerana kita berpuasa. Buat yang mana terlarat (tak macam bulan tak puasa lah), dan pilih waktu antara jam 6 ptg - 7 ptg supaya dekat nak berbuka dan supply semula kalori yang hilang.

Oklah, cukup setakat itu. Bagi semua customer kapsul Patawali++, saya ucapkan ribuan terima kasih atas sokongan anda. Semoga semua sentiasa sihat dan sejahtera.

Saya tutup dengan petikan sifoo dalam Kung Fu Panda
"Yesterday was history...
   Tomorrow is mystery..
     Today is a gift.. that's why they called it present! "

Ceria selalu..

01 November 2011

Trend yang Menakutkan

Salam sejahtera.

Sejak tahun 2007 lagi didapati di beberapa tempat di dunia spt di US, jangka hayat (umur) wanita telah menurun hampir 2 tahun. Kaum lelaki pula menurun lebih daripada 2 tahun. Namun ada tempat yang jangka hayat bukan sahaja tidak turun malah naik dan bertambah baik (spt. di Australia).

Kajian menunjukkan kematian pada umur muda di kebanyakan tempat adalah berkait rapat dengan tabiat yang sebenarnya boleh dielakkan spt. kegemukan, ketagihan arak dan rokok. Kajian juga mendapati ramai yang mengalami kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi dan diabetes (kencing manis) tidak merawat dengan cara yang sepatutnya.

Marilah kita beringat! Kita sepatutnya bertambah baik dari segi jangka hayat spt. mana warganegara kepada Malaysia yang makmur dan maju. Oleh itu, KENA UBAH SIKAP DAN TABIAT buruk berkaitan dengan segera. Sebab itu Orang putih dah lama gelar kematian akibat penyakit tersebut sebagai"preventable" deaths (boleh dielakkan). Semuanya dengan usaha dan izin Tuhan. Sekian dulu, ceria selalu...

03 Februari 2011

Yang mana lagi penting?

Salam sejahtera! Apa khabar semua di Tahun 2011 ini? Semoga sihat-sihat sahaja. Pernah ada antara kita yang risau kedai tutup waktu musim perayaan. Ingatkan nak beli apa, rupanya penapis air atau water filter. Memanglah ramai yang gunakannya kat rumah kerana penting air minum bersih bertapis. Tapi tahukah kita dalam badan kita juga Tuhan dah sediakan penapis semulajadi sejak dari bayi lagi? Apa dia tu...? Yaa, buah pinggang kita.

Buah pinggang amat penting untuk menapis dan membersihkan darah (bukan air tau!) dalam tubuh. Letaknya di kiri dan kanan badan bawah rusuk kita. Antara masaalah kesihatan berkaitan buah pinggang ialah jangkitan salur kencing, batu karang, kencing tak lawas dan kerosakan buah pinggang.

Tahukah anda tekanan darah tinggi juga boleh dijadikan amaran tanda-tanda masaalah buah pinggang? Banyak sangat minum air gas, kopi, kefein, garam dan alkohol boleh menyesakkan buah pinggang seseorang. Sengal belakang di bahagian bawah boleh disebabkan oleh buah pinggang kita kekurangan air.

Yang ramai tak tahu ialah batu karang terjadi bukan sebab banyak sangat makan sumber kalsium tapi sebaliknya. Tubuh yang kurang kalsium akan mengambil kalsium yang kurang dari tulang.

Jom jaga buah pinggang kita dengan:
1. Minum air kosong bersih banyak-banyak
2. Minum juga air mineral
3. Makan makanan yang segar, organik dan tak berkanji
4. Bersenam cergas dan regangan badan 3 kali seminggu
5. Makan makanan kesihatan seperti Jamu Patawali++ setiap hari =)
6. Cari cahaya matahari sekurangnya 15 minit sehari
7. Rehat dan tidur kena mencukupi
8. Jauhi benda toksin, kimia dan sepertinya
9. Buat baik dengan masyarakat
10. Cari kegembiraan
11. Beramal dan beribadat
12. BUAT sebab kalau list panjang-panjang pun tak buat tak guna ya tak..? =)

Jadi..., penapis air penting, buah pinggang penting, melakukan perkara di atas itu juga penting! Semoga berjaya mengubah cara hidup ke arah yang lebih sihat. Ceria selalu..

16 November 2010

Berkorban untuk kekal sihat

Salam sejahtera dan apa khabar semua? Bertemu kita sekali lagi, mudah-mudahan kita semua sentiasa diberi kesihatan dan kesejahteraan.

Selamat Menyambut Hari Raya Qurban untuk semua muslimin dan muslimat.

Hidup di dunia ini penuh dengan pengorbanan sebenarnya. Ramai yang telah menyedari bahawa bersenam atau exercise itu amat baik untuk kesihatan badan dan mental. Namun begitu, masih ramai yang tidak merasakan exercise itu juga penting untuk golongan berusia (bukan untuk orang muda sahaja). Kajian ada menunjukkan semua golongan umur akan mendapat munafaat daripada senaman dan aktiviti fizikal.

Walaupun senaman dan aktiviti fizikal adalah antara perkara yang paling sihat untuk dilakukan, ramai golongan berusia dan terutamanya warga emas amat benci melakukannya. Ada juga yang takut akan terlebih buat lalu mudarat atau cedera.

Bersenam dengan cara yang betul adalah selamat untuk semua lapisan usia. Golongan berusia akan rugi dan lebih mudarat jika tidak bersenam daripada bersenam. Jika tidak dapat lakukan gerakan khas yang dinamakan senaman, bergerak atau melakukan kerja dengan cepat dan cergas juga amat baik. Ketahuilah bahawa dengan memilih cara hidup yang tidak cergas, golongan berusia akan mula kehilangan minat, sentuhan dan kelebihan yang penting dalam hidup, iaitu, kekuatan(strength), keseimbangan(balance), keboleh-lenturan(flexibility) dan ketahanan(endurance).

Berita baik untuk semua,… masih belum terlewat untuk memilih jalan hidup sihat. Menjadi semakin berusia tidak bermakna kita mesti menjadi lemah atau pincang. Senaman dan bergerak cergas akan membantu kita menjadi lebih gembira dan dapat menikmati sisa-sisa usia kita dalam keadaan yang paling baik. Oleh itu janganlah menyangka semuanya sudah terlewat untuk berbuat sesuatu. Mulakan langkah pertama itu! Ceria selalu..

08 September 2010

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA - EID MUBARAK









Salam sejahtera kepada semua. Saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan berbanyak terima kasih atas sokongan, teguran dan pembelian daripada saudara-saudari semua, serta mengucapkan SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN.
Semoga dengan melalui sebulan Ramadhan ini, kita telah lebih memahami bahawa makan minum itu bukanlah segala-galanya, bahkan ianya boleh dikawal dan dikurangkan.
Sedikit pesanan dari saya apabila berhadapan dengan pelbagai jenis juadah dan jamuan raya ini, tarik nafas dan berfikir dengan waras. Perlukah makan semuanya dengan banyak ataupun sekadar merasa dan menjaga hati sahaja...? Ianya memang diakui sukar.
Namun jika kita bersungguh hendak menurunkan berat badan, walaupun kita rajin bersenam, tanpa mengelakkan pemakanan berkhasiat tinggi atau makan dengan banyak, ianya agak kurang munasabah. Menguruskan badan berkaitan dengan mengurangkan kalori dari pemakanan. Cara mengurangkan kalori secara menjaga dan memilih makanan adalah lebih efektif dan berkesan daripada bersenam sahaja. Apatah lagi bila lepas berjoging pergi pekena teh tarik dan roti telur misalnya.
Fikir-fikirkanlah. Ceria selalu..

10 Ogos 2010

RAMADHAN MUBARAK !







Salam sejahtera. Bulan Ramadhan yang ditunggu-tunggu oleh orang Islam yang beriman kini muncul kembali. Alhamdulillah... jangan lepaskan peluang ini untuk beramal ibadat.



Bagi mereka yang kurang sihat kerana diabetes/ kencing manis, boleh baca petikan ini:


Cubalah sedaya upaya untuk tidak melepaskan peluang berpuasa. Semoga segala dosa kita diampunkan dan amalan kita diterima Allah s.w.t. di bulan penuh berkat ini. Ceria selalu..